Kan een arts aan de bloed- en urine waarden aflezen of een vrouw de anticonceptie pil gebruikt?

En zo nee, zijn er nog andere fysiologische indicatoren hiervoor?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
7K
Erna55
5 jaar geleden
Ik ben benieuwd naar de achtergrond van deze vraag.
Is er iemand die "stiekem" anticonceptie slikt en wil je weten of dat aangetoond kan worden ?
Is er iemand die " stiekem" geen anticonceptie slikt en wil je weten of dat aangetoond kan worden ?
Wie zou dan de aanvraag voor een onderzoek moeten doen ?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ja, hier duid ik ook al op onder het antwoord bij Tinus! Denk dat jouw opmerking midden in de roos is.
LeonardN
5 jaar geleden
Veel vreemde vragen die ik altijd heb zijn hypothetisch. Rare kronkels van ideeën die ik hier bijvoorbeeld weer heb opgedaan. Dat zijn niet altijd per se dingen die je in het echt wil uitvoeren, het is meer een teken van een open denkgedrag en daar dan weer vragen over durven stellen. Ik vind het dan ook altijd wat vreemd overkomen als er een vraag gesteld wordt en de mogelijke motivatie achter de vraag in de reacties direct als onwenselijk geacht wordt. Ten eerste maakt het voor het antwoord niet uit, ten tweede heeft het denk ik weinig waarde als we de motivatie achterhalen. Stel dat de vrager aangeeft dat het een van de mogelijke motivaties is, wat dan? Is dat dan reden voor verwijdering? Is dat reden voor niet antwoorden? Zouden jullie wel antwoorden als er geen directe motivatie was, of in jullie ogen geen duistere motivatie? De oorzaak van de vraag staat los van het antwoord? Dus wat doet de oorzaak ertoe?
Erna55
5 jaar geleden
Wanneer dit geen hypothetische vraag is, maar er is een "verdenking" , dan zou ik de vraagsteller bv adviseren
- om ook condooms te gebruik ( in geval twijfel of pil wel geslikt wordt )
- om een vruchtbaarheidsonderzoek te laten doen ( in geval zwangerschap langer duurt )
- om te bespreken of prikpil een optie is ( in geval niet pil-trouw )
- etc.
Het zou natuurlijk kunnen dat deze vraag hypothetisch is, maar zo niet, dan kan ik de vraagsteller wijzen op manieren om het " probleem" op te lossen.
LeonardN
5 jaar geleden
Ah, om een betere tip buiten het antwoord te kunnen geven. Wel ik moet zeggen dat het voor mij althans soms overkomt als onvertrouwen naar de vrager. Maar dat is dus een onbedoeld bijeffect zoals ik nu begrijp.
Erna55
5 jaar geleden
Het kan gebeuren dat de vraagsteller een probleem heeft en zelf denkt het antwoord in een bepaalde richting te kunnen vinden. Wanneer het oorspronkelijke probleem duidelijk is, dan kan het antwoord op een andere manier gegeven worden.
Soms heb ik " onvertrouwen" in de manier waarop een vraagsteller denkt het probleem op te moeten lossen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik kan vragen ook niet puur hypothetisch benaderen in bepaalde categorieën.
Dan komt er gevoel bij kijken. Dan hoop ik door meer te vragen, de eigenlijk bedoelde vraag te horen, zodat je iemand echt kunt helpen. Vaak lopen mensen rond met een groot probleem en proberen ze in de anonimiteit een antwoord te krijgen.
Als een vrouw deze vraag stelt, krijg ik inderdaad het gevoel dat er meer aan de hand is.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Daarom zet ik het er altijd bij als mijn vraag hypothetisch is, of meer een gedachte experiment.
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik ken trouwens iemand die idd stiekem de pil nam. Man wilde kind, zij absoluut niet. Man had gezegd dat hij dan de relatie geen kans wilde geven, kinderen was een levenswens die hij niet kon opgeven. Vrouw wilde de relatie niet opgeven. Uiteindelijk, allemaal leugens en gedoe in het ziekenhuis...relatie naar de knoppen. Als je samen met je partner naar de gynaecoloog gaat voor zwangerschap problemen, en in je medisch dossier staat bij medicijngebruik "anticonceptie" En in je dossier van de zorgverzekering staat dit ook bij medicijnen op een bon van de apotheek, omdat je zo snugger bent dit te declareren... Tja dan heb je toch iets uit te leggen. Hij is inmiddels vader en getrouwd, zij is vrijgezel.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Hallo,
Allereest, bedankt voor jullie reacties en excuses voor mijn verlate reactie.
Hoewel ik vind dat Leonard een goede opmerking maakt en en ik het zeker met hem eens ben wil ik toch mijn achterliggende motivatie
voor deze vraag toelichten omdat ik zie dat hier verwarring over is ontstaan.
In de komende weken ga ik meedoen met een medisch onderzoek waarbij het verplicht is om van de anticonceptie pil gebruik te maken, puur ter voorkoming van zwangerschap. Omdat ik aan geheelonthouding doe en ik vervelende ervaringen met de pil heb slik ik de pil liever niet tijdens dit onderzoek. Of het ethisch verantwoord is, is een andere vraag. Maar dat terzijde, mijn plan is om de pil 'stiekem' niet te slikken, terwijl dit wel moet, vandaar mijn vraag. Mocht dit de studie resultaten beinvloeden, dan ga ik de pil wel slikken uiteraard.
Ik ben benieuwd of dit soort (dure) testen, zoals genoemd in de antwoorden, ook standaard wordt uitgevoerd met medische onderzoeken. Bij voorbaat dank!
Erna55
5 jaar geleden
Wanneer je vrijwillig mee wilt doen aan een onderzoek, dan zul je je aan de voorwaarden moeten houden. Je kunt natuurlijk met de onderzoekers in gesprek gaan en vertellen waarom je denkt dat jij niet de AC hoeft te slikken.
Dan kan het besluit van hun kant komen dat je wel of niet mee mag doen met het onderzoek.

Antwoorden (1)

Een arts kan dat niet zomaar, maar gericht bloed of urine onderzoek door een laboratorium is mogelijk -zulk onderzoek is in de meeste gevallen niet speciaal goedkoop. Je kunt bv de bestanddelen van de anticonceptiepil zelf meten, of de niveaus van de hormonen FSH en LH (die zijn laag tot afwezig bij pilslikkende vrouwen).
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LH piekt alleen rond de eisprong. Voor de rest is deze bij alle vrouwen sowieso laag.
FSH is ook laag bij vrouwen in de overgang, te dunne vrouwen en dames met anorexia.
Verder hebben we het dan nog niet over vrouwen met een disbalans in de hormonen wel of niet veroorzaakt door een lichamelijke afwijking.
Tinus, ik begrijp dat je een antwoord wilt geven op deze vraag. Ik vind de vraag echter bijzonder raar, omdat een hormoonuitslag mbv bloed, speeksel, urine een momentopname is en uiterst onbetrouwbaar.
Er zijn zelfs vrouwen duidelijk in de overgang en de uitslag van het bloedonderzoek zegt van niet. Gevolg: de vrouw in kwestie in paniek.
Ik weet niet wat de achterliggende reden van de vraagstelster is, maar er zal wel een oorzaak voor zijn.
LeonardN
5 jaar geleden
@tinu1969 Hoe doe je dat exact? En hoe hoog is de kans dan dat je een juiste conclusie trekt uit een van de genoemde onderzoeksmethoden?
tinus1969
5 jaar geleden
@PJJMulder; de oorspronkelijke vraag is; kun je meten of iemand de pil gebruikt; dan is het antwoord, ja, dat kun je gericht onderzoeken. Niet al die testen zijn altijd betrouwbaar - de sensitiviteit en specificiteit van LH en FSH zou ik moeten nazoeken. FSH is een algehele indicator voor vruchtbaarheid; laag FSH bewijst pilgebruik niet, maar de pil remt wel FSH productie (dat is onderdeel werkingsmechanisme).
@LeonardN; LH en FSH zijn standaard (bloed)testen, die elke ziekenhuis lab kan uitvoeren -dus op aanvraag van een behandelend arts en na bloedafname. Vziw is de testmethode ELISA. Is dat wat je weten wilde?
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Tinus1969, het is totaal geen aanval op jouw antwoord. Ik begrijp het doel van de vraag niet. Vandaar mijn reactie. Indien de vraagsteller een sluitend antwoord wil om iets? te bewijzen, uit te sluiten, omzeilen is er een probleem. Eigenlijk is mijn reactie dan een aanvulling dat ze dat kan ze vergeten met bestaand bloed- en urineonderzoek. Nogmaals, geen aanval op jouw antwoord.