Moet je stadslicht aan laten staan als je s'nachts parkeert buiten de bebouwde kom?

Stel ik moet s'nachts even naar een corona party en ik parkeer buiten de bebouwde kom ergens, moet ik dan stadslichten aan laten staan gedurende de periode dat de auto staat geparkeerd?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Auto's
4.3K
ronron1212
3 jaar geleden
Waar zet je hem dan neer langs de weg?
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik moet naar een corona party lol. Dat is wel belangrijk ja, mag je niet missen.
jc54
3 jaar geleden
Als de auto op de openbare weg staat, dan is dat wel aan te bevelen.
SentWierda
3 jaar geleden
In dit geval is het 't verstandigst om de alarmlichten aan te doen. Dan kan de politie gemakkelijker de weg vinden naar waar ze naar toe moeten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@SentWierda, plus. We benne op de wereld om mekaar, om mekaar te hellepe, nietwaar.

Antwoorden (1)

Als je buiten de bebouwde kom geparkeerd staat dan moet je stadslicht en achterlicht voeren als je geparkeerd staat (stilstaat) op:
een rijbaan
langs de (auto) snelweg gelegen parkeerstroken, parkeerhavens, vluchtstroken en vluchthavens.
http://www.gratisrijbewijsonline.nl/lichtenwet6.htm
Als pakeer- of stadslicht aan ėėn kant van de auto kan worden ingeschakeld, moet het licht worden ingeschakeld aan de kant waar de andere bestuurders de auto passeren.